Van de Redactie

Renzo Veenstra Hoofdredacteur

2023 was een bewogen jaar. Niet alleen politiek. En Omroep Brabant was er om daar op allerlei wijze, op alle kanalen verslag van te doen. We deden verslag van een ongekend droge zomer die vroeg in juni begon, en een ongekend nat najaar, resulterend in hoog water in december. We boden inzicht in misdaad in Brabant en ontmaskerden het piramidespel van de IM Academy, waarna Kamervragen volgden. We deden onderzoek naar cosmetische bedrijven in Brabant waar de papieren van het personeel niet op orde bleken te zijn. Maar ook maakten we nieuwe podcasts, zoals de reeks waarin we de werkwijze van de religieuze groepering Frontrunners Ministeries bespraken. De iconen van Brabant kwamen ook in beeld, online en op TV. We hadden oog voor de grote bedrijven in Brainport, met onder andere de opkoopwoede van ASML die maar blijft uitbreiden, ook onderzochten we hoe de Efteling was voorgetrokken door de gemeente tijdens de coronaperiode.

Maar er was meer. Natuurlijk brachten we in beeld hoe Brabanders zich in Oekraïne melden om te helpen, was er aandacht voor de drama's met de Lightyear-auto, de dassenburchten die het treinverkeer lamleggen, de overwinning van de BBB bij de statenverkiezingen die vervolgens niet in de Staten kwamen, en brachten we nieuws over de enorme problemen die een brand bij zonnepanelen veroorzaakt. We lieten niet los en bleven aandacht geven aan de malafide hondenhandel, waren de eerste lijn in berichtgeving rond de gijzeling in een basisschool in Oisterwijk, en volgden het dossier Peter Gillis in Prinsenmeer nauwlettend. En zelfs dit is maar een greep uit het vele nieuws dat we dag in dag uit via al onze kanalen brachten.

Al ons nieuws en onze producties maken we voor elk kanaal passend bij de toon en stijl van de doelgroep die zich daar bevindt. Onze visie is dat we daar willen zijn waar het publiek is, of dat nou op tv of TikTok is. Vanuit die strategie besloten we ook op Threads en Whatsapp een account te openen. Inmiddels weten meer dan tienduizenden Brabanders ons daar ook te vinden. Radio en tv vervullen nog steeds hun functie voor de traditionelere doelgroepen. Als antwoord op het dalende lineaire tv-gebruik hebben we in 2023 als extra distributiekanaal Video on Demand (Brabant +) ingezet. Een app voor smartphone, tablet én alle smart-tv's waarop iedereen onze producties on demand kan bekijken. Zo zorgen we ervoor dat producties over Brabant, zoals Vergane Glorie en Het ministerie van Brabantse Zaken, een breder publiek blijven bereiken.

“Onze visie is dat we daar willen zijn waar het publiek is, of dat nou op tv of TikTok is...”

Publieksevenementen

Voor Omroep Brabant blijft het van groot belang om evenementen in de provincie te registreren. De eerste reguliere carnaval na corona genoot veel belangstelling. Voor het eerst vond de aftrap van carnaval, 3 Uurkes Vurraf, plaats in een grote tent op het Stadhuisplein van Eindhoven. Ruim 3.000 carnavalsgangers vierden er feest. Haagse en Brabantse politici waren genodigd om de rol van Omroep Brabant als cultuurdrager te ervaren. In de zomer was er vanouds het bloemencorso in Zundert en ook de Brabantsedag, Singelloop Breda en Marathon Eindhoven trokken veel publiek. Door het gebruik van QR-codes en tickertapes is aan alle evenementen extra interactie toegevoegd, hetgeen door onze kijkers zeer gewaardeerd is.

In het najaar organiseerde Omroep Brabant samen met L1 en Omroep Zeeland het Debat van het Zuiden, waar de lijsttrekkers van zeven politieke partijen met elkaar in debat gingen. Inwoners van de drie provincies waren daarbij aanwezig en een speciale tribune van zwevende kiezers gaf het debat extra cachet.

Programmering

De programmering van Omroep Brabant is vooral gericht op het brengen van nieuws en het uitzenden van programma’s ter versterking van de Brabantse (culturele) identiteit. Deze aspecten behoren tot de corebusiness van iedere publieke regionale omroep en verdienen daarom de volledige aandacht van de redactie. De focus van de redactie ligt daarbij meer dan ooit op het online-domein. Het brengen van nieuws en video van dichtbij is voor veel mensen de belangrijkste reden om Omroep Brabant online te bezoeken. Ook via sociale media weten mensen de omroep te vinden en interacteert de redactie op haar beurt met het publiek.

Radio en televisie worden zeker niet vergeten. De radioprogrammering is gecontinueerd. Op tv brachten we het nieuws en talloze series, documentaires en andere programma’s. We zorgden voor een cross over met online door het weerbericht ook elke ochtend als video op web/app te plaatsen. Bovendien zochten (en vonden) we een nieuwe social influencer in het programma “Hashtag”, wat qua productie zowel online als op tv te zien was. KRAAK op zondag ontving spraakmakende gasten, het Brabants Buske levert herkenbaarheid in de provincie op. De documentaire ‘Het geheim van Moederheil’ die in 2022 werd geproduceerd won de Gouden Award tijdens het Regiohelden Festival, als beste regionale productie van 2023.

In 2023 produceerde Omroep Brabant samen met de provincie een debat voor de provinciale verkiezingen in een vernieuwende vorm. Korte reacties van politici werden gedeeld online en op de socials om zo ook een breder en jonger publiek te bereiken. Het Debat van het Zuiden voor de Tweede Kamer verkiezingen in november werd niet alleen goed bekeken maar ook breed opgepakt door andere media. Samen met de andere regionale omroepen organiseerden we het Regio Songfestival. Een professionele productie die de kracht van de regio’s als geen ander liet zien. De Brabantse inzending werd als beste beoordeeld door de vakjury.

De programmering bestond in 2023 voor meer dan vijftig procent uit content die door Omroep Brabant zelf of in onze opdracht is geproduceerd. De televisieprogramma’s van Omroep Brabant worden hoog gewaardeerd.

Samenwerking Het regionale blok op NPO 2, elke werkdag tussen 18.00 en 20.00 uur, geeft duidelijk beeld dat elke regio telt. Als één van de grotere regionale omroepen, nam Omroep Brabant hier een prominente plek in. Er werden voor het Regiojournaal van de NOS presentatoren geleverd, samenwerkingen aangegaan met verslaggevers en uitwisseling van honderden items en reportages. Ook het daaropvolgende tijdslot (“Noord-Zuid-Oost-West") nam Omroep Brabant, samen met de andere regionale omroepen een belangrijke plek in. Er werden items, reportages, series én documentaires van Omroep Brabant op dat tijdslot van NPO2 geprogrammeerd.

De samenwerking met de NOS in de journalistieke alliantie is voortgezet. Er vindt actief uitwisseling van berichten en items plaats. Waar mogelijk doen we samen onderzoek. In 2023 is opnieuw actief contact gezocht met de grotere lokale omroepen in Brabant. Een verdieping van eerdere samenwerking vond plaats, waarbij van beide zijden de intentie werd uitgesproken om nog meer en beter samen te werken. Deze gesprekken worden in 2024 voortgezet.

We benutten de extra subsidie van het ministerie van OCW om een extra impuls te geven aan de samenwerking met Studio040 en Omroep Zuid West. Met name in de kleinere dorpen rondom deze twee omroepen was sprake van een grotendeels onontgonnen journalistiek gebied. Door vanuit de subsidie extra journalistieke kracht bij beide omroepen te stationeren, werden deze gebieden aantoonbaar beter bediend, wat zowel voor de lokale omroepen als Omroep Brabant versterkend heeft gewerkt. De plaatsing van de journalisten bij de lokale omroepen is inmiddels door de lokale omroepen zelf bestendigd en bekostigd.

De samenwerking met het Kieskompas rond de verkiezingen leverde niet alleen een stemhulp op die ruim 3 miljoen keer is ingevuld, ook leverde het een fikse hoeveelheid verdiepende verhalen en reportages op voor alle regionale omroepen en in het verlengde daarvan voor de NOS als onze journalistieke partner. Daarmee hebben de regionale omroepen bijgedragen aan het in hun vertrouwde omgeving breed informeren van de potentiële kiezers over de provinciale statenverkiezingen.

Ook in 2023 was de redactie van Omroep Brabant weer overal waar nieuws te vinden en te maken was. Om de breedte van Brabant te benadrukken streken we in de zomer neer in alle windstreken met pop-up redacties waarmee we nieuwe verhalen ophaalden en verbinding brachten tussen mensen, overheid en media. Zo zorgden we ervoor om 24/7 onze inwoners, en allen die Brabant een warm hart toedragen, van betrouwbare en onafhankelijke informatie te voorzien. Waarmee we helpen duiden, maar ook laten zien hoe bijzonder het ‘gevoel van hier’ is.